Post-hbo Cultuurbegeleider

Jaap Veenstra (leerkracht Basisschool Mandegoud)



“De opleiding geeft mij meer inzicht in Cultuureducatie en handvatten om daar in de praktijk mee aan de slag te gaan”

Waar ben je op dit moment werkzaam?

‘Op dit moment werk ik als leerkracht van groep 5/6 bij Basisschool Mandegoud in Kloosterburen. Het is mijn eerste jaar op deze school. Eén van de eerste zaken waar we dit jaar aan begonnen zijn is het werken aan een doorlopende leerlijn muziek.’

Waarom heb je gekozen voor de post-hbo-opleiding Cultuurbegeleider?
‘Binnen de stichting Lauwers en Eems was ik al cultuurbegeleider. Omdat ze mij vanuit mijn basisschool gevraagd hebben om met cultuureducatie aan de slag te gaan, heb ik er voor gekozen de opleiding Cultuurbegeleider te gaan volgen. Een mooie manier om mijn kennis op het gebied van cultuureducatie uit te breiden.’

Wat vind je van de opleiding in het algemeen?
‘Prima! Ik heb echt het gevoel dat ik nu meer grip op cultuureducatie binnen het onderwijs kan krijgen. De modules bestaan uit drie of vier lessen en worden afgesloten met een toets (bijvoorbeeld in de vorm van een essay of een interview) en een portfolio-opdracht. Dit vraagt wel tijd en energie, maar het is zeker de moeite waard. Daarnaast is de studie ook gewoon heel leuk!’

Hoe heb je de eerste periode ervaren?
‘Als zeer zinvol. Je krijgt vooral weer inspiratie om meer creativiteit in de lessen te stoppen. In de tweede module zijn we meer ingegaan op veranderingstrajecten binnen een team. Zo leer je bij het onderdeel “Cultuur in de spiegel” hoe je cultuur beter kunt onderbouwen en doorvoeren als vakoverstijgend onderdeel. Vooral hier ben ik heel enthousiast over en ik denk hier de komende jaren nog veel meer mee te kunnen doen!

Wat vond je het leukste onderdeel en waarom?
‘Naast de creativiteitsontwikkeling en het vakoverstijgend werken vond ik het heel inspirerend om te horen hoe er in Leeuwarden wordt gewerkt met cultuureducatie. Hier heeft cultuur echt status gekregen door de inzet van tien cultuurcoördinatoren. Ook zie je dat naast de inzet van deze coördinatoren scholen steeds vaker zelf visie gaan ontwikkelen. De ontwikkeling van de kinderen wordt o.a. via een schoolfolio gevolgd, waarin allerlei activiteiten (waaronder veel culturele) zijn opgenomen.’

Wat heeft je het meest verrast en waarom?
‘Wat mij het meest verrast heeft is de ontwikkeling van vakoverstijgend onderwijs met cultuur als belangrijke factor. Vooral het zinvol maken van lessen en projecten via een grotere beleving spreekt mij heel erg aan. Je kunt een toets geven over het bestuur van een gemeente, maar je kunt ook tijdens zo’n project toewerken naar een gemeenteraadsvergadering, waarin je de leerlingen vanuit hun rol kunt laat zien wat ze van het project hebben opgestoken. Op deze manier worden drama (afspreekspel) en aardrijkskunde met elkaar gecombineerd. Mijn leerlingen willen nu na elk hoofdstuk een nieuwe vergadering.’

Hoe is de samenwerking met de medestudenten?
‘Ik zit in een leuke enthousiaste groep die met elkaar meeleeft en samenwerkt. Het gevoel weer student te zijn is vooral heel leuk!’
Zou je de opleiding aanbevelen aan andere en waarom?
‘Ik zou het zeker aanbevelen, omdat deze studie mij echt dat gebracht heeft wat ik er van hoopte: meer inzicht in cultuureducatie en handvatten om daar in de praktijk mee aan de slag te gaan. Vooral module twee heeft mij meer zelfvertrouwen gegeven om veranderingstrajecten binnen een school aan te kunnen gaan. De energie die ik in deze studie stop, krijg ik dubbel en dwars terug.’

Niet gevonden wat u zoekt?

Neem contact met ons op