Post-bachelor Leveranciers- & Inkoopmanagement
Algemeen
De Post-Bachelor Leveranciers- & Inkoopmanagement gaat over het managen van complexe praktijkvraagstukken op het terrein van inkoop- en leveranciersmanagement. Inkoop staat bij veel organisaties op de agenda en het vakgebied heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een strategische bedrijfsfunctie. We bieden daarom een uitgebreid programma met de nodige verdieping en experts met kennis van nieuw en toegepast inkooponderzoek.
Na het volgen van deze (avond)opleiding:
- beheerst u het vakgebied van leveranciers & inkoopmanagement;
- heeft u kennis en ervaring in het analyseren, verbeteren en managen van complexe inkoop en leveranciersprojecten;
- beschikt u over leiderschap- en verandercapaciteiten;
- draagt u bij aan het professionaliseren van uw organisatie en kunt u intensief samenwerken met de juiste leveranciers;
- kunt u aan de slag als senior inkoper, senior contractmanager of inkoopmanager.
In-company studie
In leergroepen van ongeveer zes studenten werkt u met begeleiding aan uw in-company studie. Hierbij pakt u een reëel vraagstuk uit uw eigen organisatie aan met behulp van de geleerde theorie.
Uitgebreid
De Hanzehogeschool Groningen geeft al bijna 15 jaar succesvol inkooponderwijs op bachelor niveau. Alumni vinden hun weg als inkoper of contractmanager. Velen stromen door naar posities als senior inkoper, senior contractmanager of inkoopmanager. We zien hen terug bij regionale overheden, consultancybureaus en in het bedrijfsleven.
Nieuw en toegepast inkooponderzoek
Het programma is mede door deze ruime ervaring zorgvuldig samengesteld, op tactisch en strategisch niveau. U profiteert van ons brede netwerk en de nauwe samenwerking van de Hanzehogeschool met het werkveld, van enthousiaste en deskundige docenten en de verbinding met nieuw en toegepast inkooponderzoek.
Inhoud
Welke situaties uit uw werkpraktijk wilt u bespreken? U werkt, samen met uw medestudenten, in verschillende groepen. Naast de plenaire theoriecolleges zijn er leergroepen van ongeveer zes studenten. Samen gaat u op zoek naar de geheimen achter een succesvolle uitvoering. Dit betekent een verdieping in de diverse aspecten van leveranciers- en inkoopmanagement en de toepassing hiervan in de praktijk (in- company studie). Verder zijn er verschillende coachingsmomenten waarin u individueel, maar ook samen met medestudenten, kijkt naar uw eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Intervisie
U reflecteert samen en leert van en met professionals die dezelfde taak of functie uitoefenen. Ook zij kijken naar uw persoonlijke ontwikkeling en professionele vaardigheden. U leert hoe u zich als professional blijft ontwikkelen en hoe u een succesvolle bijdrage levert aan de toekomst van uw organisatie. Deze lessen vinden eens in de ca. vier weken in de kleine groepen plaats.
Programma en thema’s
Dit is een compleet en praktijkgericht programma op post-bachelor niveau.
De volgende thema’s komen aan bod:
- Strategische trends & ontwikkelingen in leveranciers- en inkoopmanagement.
- Projectmanagement en onderzoeksmethoden.
- Vormen van samenwerking; o.a. Vested, TCO, Best Value Aanbesteden, Contractmanagement, Bildmanagement en Prestatiemanagement.
- Adviesvaardigheden; o.a. managen van lastige stakeholders, voeren van complexe onderhandelingen.
- Maatschappelijk Verantwoord Inkopen; Meten & Verbeteren met ISO 20400.
- Juridische aspecten.
- In-company studie (ICS).
- Persoonlijke Ontwikkeling (PO).
Doel
Na het volgen van deze opleiding heeft u kennis en ervaring in het analyseren, verbeteren en managen van complexe inkoop en leveranciersprojecten. U draagt bij aan het professionaliseren van uw organisatie en kunt intensief samenwerken met de juiste leveranciers. Uw leiderschap en verandercapaciteiten zorgen ervoor dat uw organisatie de veelheid aan doelstellingen haalt.